Последни новини

20-05-2021
Новини Новини

Любомир Атанасов - какво е да бъдеш фасилити мениджър на САК?

 

 

Представи се с няколко думи, но не само човек от екипа на САК ами и като личност.

Казвам се Любомир Атанасов и съм фасилити мениджър на САК от три години. Занимавам се с цялостната техническа поддръжка на комплекса. 

Какво в САК ти харесва най-много?

Всичко звучи глупаво, но наистина е така. Парковата среда е наистина уникална, имаме десетки видове диви животни, които не съм си представял, че мога да видя в София, а не съм виждал в Родопите толкова диви животни когато съм ходил на почивка. Най са ми любими патиците и това, че всяка година идват да създадат семейство тук, което за мен наистина прави САК специално място.

Ти и преди си работил като фасилити мениджър?

15 години вече се занимавам с всичко, което е свързано с строителство наистина. 

Тоест можеш да направиш един преглед и да кажеш кое според теб отличава САК като сграда, като бизнес център?

Разбира се, занимавал съм се с всички видове сгради, жилища основно, хотели, индустриални сгради, офис сгради, като съм бил от всички страни на този процес – през подготовка на строителство, самото строителство, поддръжка, продажби, наеми, документации свързани с различните институции, общини, ютилити компании.

Кое е това, което отличава САК? Кое го прави толкова уникално като сграда, като бизнес център?

Като офис сграда, първо, това, че тази сграда е построена за времето си, което 10 години след това все още са актуални системи за цялостно управление на климата в сградата, за мониторинг 24 часа на важните системи на сградата, отдалечено онлайн, материалите, които са използвани  са единствени в сградата, което на мен естествено ми е едно от предизвикателствата като мениджър по поддръжката. 

Тоест това са тези системи, които от гледна точка на безопасност на сградата…

За безопасност на сградата най-обикновените неща, с които всеки се сблъсква, всеки ден ползваме тоалетни, асансьори, ползваме офиса. 

Кои са според теб трите ключови неща, които един наемател търси от гледна точка на фасилити? От гледна точка на сграден фонд?

Най-важните неща за мен са максимално служители да се чувстват добре на работното място и като са работа да мислят за работа, а не за проблемите, които има сградата. Колкото по-малко разбира всеки един служител, че има проблеми в сградата, толкова по-добре.

По тази причина от всички сгради в София, ние отделяме внимание и се занимаваме с всеки един казус, които възникне дори и в помещенията, които са наети от наематели. Пример за това: всеки знаете, че има различно чувство за комфорт температурен, всеки един служител може да каже, че му е топло и студено и ние задължително реагираме. 

И това е всичко от отдалечения достъп, който имате до сградите?

Точно така.

И това е във всеки ъгъл на сградите?

Точно така.

Това общо климатично управление не влияе на прозорците, те също могат да се отварят, да се регулират?

Има прозорци, които могат да се отварят за разлика от доста други сгради, които са без отваряеми прозорци. При нас има много отваряеми прозорци. 

Любимец, домашен, от животните?

Гаранция са зеленоглавите диви патици, които от скоро си имат и къщичка. Човек когато си има любимец се грижи за него, специално ходих да им купя храна от специализиран магазин. Любимец не е само да му се радва човек…

Как преживяхте COVID-19? Цялата година? Как се отрази на офисите? Как се промениха?

Смятам, че както всичко и COVID-19 има доста отрицателни черти, които ги знаем всички, но аз ще говоря за положителните. Това е, че COVID-19 даде тласък за едно революционно развитие на офис средата. Какво имам предвид? Преди COVID-19 хоум офисът беше едно много рядко срещано явление като бенефит  само за отделни служители на IT компанията. COVID-19 доказа, че е възможно всеки да работи хоум офис и COVID-19 помогна, даде тласък в развитието на един по друг етап във възприемането на офис сградите. Офис сградите тепърва ще стават все по близки до един съвременен дом – да предлагат тези удобства, плюс нещо, което един съвременен дом не предлага – комуникацията с различни хора. Най-простото нещо, човек да дойде да пие кафе с колеги, които са със сигурност са и приятели вече, а това нещо може да го предложи офиса, не хоум офиса. 

През това време вие започнахте ли реновации тук в САК?

Да, стартирахме първата стъпка от както ви казах ново развитие на офиса като офис и целта ни е да предложим много удобства и всеки един служител сутрин като се събуди да не си мисли „Ааа, трябва да ходя на работа“, а да свърже офиса с много други неща като: свободно време, да офис и свободно време до вчера бяха две различни неща, но съвсем скоро ще бъдат много общи неща.

В това пространство, от гледна точка на поддръжка на сградата, много сложно ли ще бъде да реагирате на потребностите на различни хора, които ще влизат да работят вътре?

Досега сме се справяли с това нещо. Смятам, че и в бъдеще ще се справям с това нещо като наистина сме минимизирали срока на реакция на часове.

Знам, че сграда две е носител на този златен лийд сертификат.

Точно така.

Как можеш да опишеш на най-разбираем човешки език предимствата на една сграда, която е устойчива, която е направена от гледна точка на устойчиво развитие и е поддържана?

Този сертификат не е само една хартия, а това са десетки изисквания, които помагат на сградата да има по-ниски оперативни разходи, а климатът в сградата да е по-здравословен, а използваните материали от гледна точка на функционалност и на употреба да са в дългосрочен план – по-ниски като стойност за всеки ползвател. Когато всеки един ползвател, не разбира кога се е счупило нещо, пак ще се върна от преди малко, тогава са доволни всички. 

Да, все повече започваме да мислим за околната среда, нямаме такава изградена култура, особено в България, но може би да, това е, което е със сигурност. 

Едно от специфичните, защото лийд сертификат все пак е международен сертификат, неща на САК е, връзка с това е, че цялата изкопана почва за сградите, офис сградата А2, е използвана пред сградата. Тя не е отишла на сметище и благодарение на нея е станало езеро. Това езеро, за да изпълнихме технически изисквания, сме го превърнали не само в изпълнение на техническите изисквания, а и в едно централно място за събиране на хора, за използване от всички в свободното време, дори и не само на служителите, а през уикендите е пълно с хора от съседните квартали. 

Ако трябва да опишете на някого с една дума или максимум с три думи, като усещане какво е САК, (кои щяха да са те)?

Свобода.  Свобода наистина е едната дума. Свободата идва от огромното пространство, което е между сградите. Сградите не са високи, не те потискат със сенилност, има огромно разстояние между тях, парковата среда ти дава свобода. Самолетите, които излитат ти дават чувството за свобода.   


Сходни новини

Офисите след пандемията: Не бюрата, хората са важни
18-06-2021
Новини Новини

Офисите след пандемията: Не бюрата, хората са важни

С отпадането на епидемиологичните ограничения екипите постепенно се връщат в офис среда и настроението е повече от приповдигнато.

прочетете повече
Гъвкаво работно пространство - офисът на новата ера
06-05-2021
Новини Новини

Гъвкаво работно пространство - офисът на новата ера

Офис средата навлиза в нова ера и това повдига някои въпроси пред наемодателите на бизнес сгради, управителите на имоти, инвеститорите, наемателите, консултантите, а именно всички участващи в процесите на недвижимите имоти.

прочетете повече
SAC - Част от семейството на Revetas
04-04-2021
Новини Новини

SAC - Част от семейството на Revetas

Sofia Airport Center е един от първите офис проекти в София, който инвестира значително в цялостното развитие на бизнес парка, за да отговори адекватно на следпандемичните изисквания на своите наематели.

прочетете повече

Представени новини

Sofia Airport Center получи сертификат за безопасност SafeGuard
04-11-2021
Новини Новини

Sofia Airport Center получи сертификат за безопасност SafeGuard

Sofia Airport Center е един от първите офис комплекси в България, който получава сертификат и знак за безопасност SafeGuard от международния лидер в тестването, инспекцията и сертифицирането Bureau Veritas.

прочетете повече
Летен режим на работа в офиса: Как да подобрим продуктивността?
31-07-2021
Новини Новини

Летен режим на работа в офиса: Как да подобрим продуктивността?

Летните месеци подлагат на изпитание мотивацията за работа и на най-целеустремените служители. Горещото време и отпуските не помагат много за по-доброто организиране на работата, а и ковид ограниченията още възпрепятстват масовото връщане в офиса. Как се поддържа работен ритъм във време за ваканция? Ние мислим, че с някои малки промени могат да се получат значителни подобрения: 

прочетете повече
5 важни допълнения към идеалния офис, които не са свързани с работата
20-07-2021
Новини Новини

5 важни допълнения към идеалния офис, които не са свързани с работата

Основните характеристики за избор на офис сграда под наем бяха локация, достъпност, разпределение на работните помещения и площи.

прочетете повече
Офисите след пандемията: Не бюрата, хората са важни
18-07-2021
Новини Новини

Офисите след пандемията: Не бюрата, хората са важни

С отпадането на епидемиологичните ограничения екипите постепенно се връщат в офис среда и настроението е повече от приповдигнато. Как стана така, че чакаме с нетърпение да се върнем там, откъде все ни се искаше да избягаме преди година? COVID донесе промени – не само за хората, но и за работните им пространства, защото ни помогна да осъзнаем по нов начин причините, заради които ходим в офиса.

прочетете повече
Hot desking или как ще работим в офиса от 2021 нататък
14-05-2021
Новини Новини

Hot desking или как ще работим в офиса от 2021 нататък

След месеците, в които работните места бяха пусти, служителите постепенно се завръщат в офисите, но всъщност нищо вече не е същото - нито служителите, нито офисът, защото пандемията промени всичко и всички.

прочетете повече
Гъвкаво работно пространство - офисът на новата ера
06-05-2021
Новини Новини

Гъвкаво работно пространство - офисът на новата ера

Офис средата навлиза в нова ера и това повдига някои въпроси пред наемодателите на бизнес сгради, управителите на имоти, инвеститорите, наемателите, консултантите, а именно всички участващи в процесите на недвижимите имоти.

прочетете повече